2013.05.14-2013.05.25
15. JAM-BORY-VÁR



Méhkasaula

15. JAM-BORY-VÁR
2013.05.25. 16:00 óra


A MÉHKASAULA és a BORY-VÁR
közös rendezésében
Szfvár, Máriavölgy 54.

Belépő: 900 Ft

(12 éves kor alatt ingyenes)

Esőhelyszín: A Szabad Művelődés Háza

MŰSORREND:

16:00: Bélaműhely
http://belamuhely.com/

 gyerekprogram / Napsugárkert

17:00: Csaknekedkislány koncert
https://www.facebook.com/csaknekedkislany/app_178091127385

18:00: Megnyitó / Százoszlopos udvar

A Bory család képviseletében Kovács Andrásné megnyitja az estet.
(bólé, tea és teasütemény)

18:30: Hibaizmus kiállításmegnyitó
+ 15 jamboryvár – stop motion / Vagyóczky terem

19:00: Zombori koncert / Százoszlopos udvar
http://zomborizenekar.hu/

20:00: Prospero Színkör: Stílus- és helyzetgyakorlatok / Elefánt udvar
 
20:50: Korai Öröm koncert / Százoszlopos udvar
www.korai.hu

 22:00: Molnár Hajnalka és a PirKompánia
 tűztánc és zsonglőr egyesület + vendégeik / a vár egész területén

 Egyéb programok:

 Vagyóczky terem:

A HIBAIZMUS alkotóinak csoportos kiállítása.
www.hibaizmus.hu
Elefánt udvar / djk: Crimson és Chrom

Napsugárkert:

Giri gyöngye
Gyöngyfűzés, gyöngyfa készítés.

 MOIRE
 "elektro zen kert"

Sötétedéstől, a vár egész területén:
FÉNYSZÓRÓ
(Méhkas Dia Projekt)

A Bory-vártól az Alba Volán különbuszai díjtalanul szállítják át a közönséget a városközpontba.

Rövid ismertető a programokról:

Bélaműhely

A Bélaműhely Sound Art 2007 óta foglalkozik hangkeltő eszközök építésével, és az eszközökön való hangszeres játékkal.

„Zenei játékok fejlesztésével kísérletezünk, valamint az emberek hangokhoz, zenéhez, hangkeltéshez való viszonyát kutatjuk. Ipari hulladékokból, kimustrált használati tárgyakból, hordókból, csövekből, bicikli és számítógép alkatrészekből, teknőből, serpenyőkből és papírdobozokból készítünk hangkeltő eszközöket Terebessy Tóbiással és a Medence Csoporttal közösen. Néhány, a maga nemében egyedülálló hangszert és ugyancsak egyedülálló zenei játékot fejlesztettünk ki az elmúlt pár évben. Eszközeink készítésekor nem a tökéletes hangzás kialakítására törekszünk, hiszen arra már ott vannak a jól bevált hangszerek. Mi éppen a tökéletlen hangokból, felhangokból próbálunk erényt kovácsolni, új, számunkra is meglepő hangzásvilágot kialakítani.
A koncertezés és a színházi munkák mellett workshopokat tartunk gyerekeknek és felnőtteknek, ahol zenei gyakorlatok és játékok mellett elbeszélgetünk a hangok keletkezéséről, fajtáiról, a hangokhoz és a csendhez való viszonyunkról. Performanszainkkal, koncert és workshop programjainkkal a hazai megjelenések mellett számos európai országba is kaptunk meghívást. A hangszerkészítő workshopjainkat látogató érdeklődők elsajátíthatják az egyszerű használati tárgyakból létrehozható hangkeltő eszközök készítését, megszólaltatási lehetőségeiket és kombinációikat.
Önálló koncert programunkban gyakran használunk elektronikus hatású (big beat, dubstep, drum and bass, jungle) alapokat, de zenei szöveteinkben fellelhetőek autentikus török, arab és dél-amerikai ritmusok is. Játszunk vajdasági, gyimesi, cigány és zsidó dalokat, feldolgozunk klasszikus és kortárs irodalmi szövegeket.
Célunk, hogy zenénket eszközként használva alternatívát nyújtsunk egy nyitott, elfogadó és szeretetteljes létezés felé.”

Hangkeltő eszközeink:
Bicklidob: biciklikerekekből és alkatrészekből készített forgó dobfelszerelés, csellóvonóval és bambuszpálcákkal megszólaltatva.
Gettómarimbula: egy 200 literes olajoshordó tetejére szerelt kalimba / marimbula szerkezet.
Rimdrum: alumínium felnire feszített lábdob bőr.
Gigantocyplis: az ócskavastelepről megmentett lefolyórács berimbaoval, egy ősi brazil hangszerrel házasítva.
Teknőkotó: a feketetói vásárból származó 100 éves teknő hátára húrokat és húrlábakat illesztettünk.
Slagszax: locsolócső, bója, klarinétfúvóka.
Biciklikormánytilinkó: biciklikormány, tilinkó.
Papírkutya: 120 x 40 x 40 hullámpapír doboz a tetején egy 30 cm átmérőjű filmes dobozzal, belül üveggyöngyökkel.
Óriáscajon: nagyméretű fadoboz, oldalán zongorahúrral.
Fakutya: más, mint amire gondoltok.
Hangburgerek: összeforgatott tartályfenekekre vágott nyelvek – tonguedrum.
Bikeofon: kerékpárhajtókarokból készült metalofon.
A hangszereket Terebessy Tóbiás (Medence Csoport), Rimóczi István és a Bélaműhely készítette.


Csaknekedkislány

A zenekar 2010 végén született a két alapító azon ötletéből, hogy kalóz sanzonokkal fogják enyhíteni a sajgó szívek fájdalmát. Gyorsan írtak pár dalt a szerelemről és más efféle, jobbára ártalmatlan ügyekről, ehhez csatlakozott még két derék legény, akikkel együtt már rendes rock 'n rollal lehetett vidám twistre invitálni a táncparkett elhagyatott népét. Azóta tisztességgel járják az ország éjszakai klub-életét. Zenéjükre nagy hatással volt a '60-as évek beat kultúrája, ugyanakkor ezt meg nem mondaná róluk senki. Folyamatosan változó és bővülő repertoárjukat sokan sokféleképpen skatulyázzák, de ők váltig állítják, hogy ez tánczene.
A Csaknekedkislány tánczenekar négytagú férfizenét játszik. A repertoárt saját számok, és egy-két feldolgozás teszi ki. Tagok: Csepella Olivér, a 'Pék' - ének, szöveg, Kosiczky 'Doktor' Dávid - gitár, vokál, zene, Nagy 'Miszter' Dávid - basszusgitár, Fatér 'Rebel' Ambrus - dobok.


Zombori - Megbolondult a világ (lemezbemutató koncert vendégzenészekkel)
Zenekarunk 2008 óta működik, nevét egy székesfehérvári buszmegálló után kapta.
"Friss-folkot", magyar népzenére építkező világzenét játszunk, azaz a tradicionális dallamokat igyekszünk szokatlan hangszerekkel és ötletekkel, fúziósabb stílussal izgalmassá tenni, de úgy, hogy a dalok eredeti ereje közben mégse vesszen el. Célunk, hogy a velünk egykorú fiatalok is ráérezzenek a dalaink által arra, hogy a zene népi gyökerein keresztül is milyen gazdag skáláját élhetik át az érzéseknek a keserédes búsongástól egészen a fékevesztett csintalankodásig. A koncerten bemutatjuk frissen készült kislemezünket, amiben vendégművészek is a segítségünkre lesznek.
A zenekar tagjai:
Horváth Martina Veronika - ének
Csordás Zita - ének
Nádasdy Fanni - ének
Novai Gàbor - billentyű, darbuka, djembe
Máhr Dani - basszusgitár, koboz
Jeszenszky Marci - furulyák, kaval, fuvola
Szabó Dániel Ferenc - dob, ütőhangszerek


A zenekar vendégei:
Reetta Kellokoski - kantele
Soós László - brácsa


Korai Öröm
progresszív tribal-trance-ethno

Összehasonlíthatatlan képességük van a pszichedelikus gitár alapú rockot kelet-európai hatásokkal, és sámán tradíciókkal keverni. A gazdag keverék összetevői a tribal ütősök, pogány furulyák, sámánisztikus trance rock, robbanó gitárszólók, ambient hangminták bizarr magyar énekkel harmonizálva. A KÖ zenéje ellenállhatatlan, képzeletbeli és ugyanakkor humánus, természetes, agytágító... ezt élőben kell látni! Folyamatos repülés egy varázsszőnyegen csodás balkáni, arab és ázsiai tájak fölött.

Az idei új album követi a zenekar hagyományait.
Átitatja az etno /fuyara, doromb, khöömei ének/, az erőteljes tribal dobok és percussionok, az időnként retro, általában acid hangzású keyboard-ok, valamint az erőteljesen monoton, minimál basszusgitár játék. A gitárok pszichedelikus és etno hangzása mellett erőteljesebb metalhangzás is jellemzően utat tör magának.

Csányi Viktor - dobok
Jócsik János - percussion
Nádasdi Zsolt - percussion
Borosi Gábor - billentyűs hangszerek
Szalay Péter - gitár
Kovács Andor - gitár
Paizs Miklós - doromb, khöömei ének, fuyara, slagfanfár, klarinét
Vécsi Tibor - ének
Kilián Zoltán - basszusgitár
Mester Lovas András - hangmester
Bonnyai Zoltán - vj
Völgyi Gábor - vj
Prospero Színkör
Stílus- és helyzetgyakorlatok
Az improvizációs színházban semmi sem rögzített előre, nincs megírt darab vagy szövegkönyv, nincsenek előre kitalált szerepek. A társulat a közönség által az adott pillanatban megadott helyzetekre, figurákra, szövegekre rögtönöz jeleneteket. Ebben a színészek csak a fantáziájukra, találékonyságukra hagyatkozhatnak. A játékvezető segíti a közönség bevonását a játékba. Ő az, aki kérdéseket feltéve, ötleteket adva közvetít a nézők és a szereplők között. Nem szokásos színházi produkció tehát ez, a keletkezés folyamatában láthatja a néző azt, aminek máskor csak a végeredményével szokott találkozni - minden a helyszínen születik, minden csak "itt és most" történik, minden előadás megismételhetetlen.

Játékosok:

Gerencsér Gerda
Kós Mátyás
Krizsák István
Kurucz Flóra
Mészáros Anett
Roboz Csaba Roland
Szabó-Lukoczki Ágnes
Tóth Tímea
Gombó Viola Lotti

Játékvezető: Horváth Gergely

MOARE

"elektro zen kert"

Hanginstalláció: Kovács Balázs vezetésével

 Elefánt udvar:
 A délutáni óráktól Crimson és Chrom pörgeti a korongokat.

Molnár Hajnalka és a PirKompánia Tűztánca

A PirKompánia 7 éves múlttal rendelkezik, a tűzzsonglőrködés mellett folyamatosan tologatják a határokat, alkalom adtán égig érő gólyalányokká válnak, vagy éppen levegőakrobatákká. A csapat célja, hogy a zsonglőrtechnikák birtokában magasabb szintű mozgásművészeti értékeket közvetítsenek. Vezetőjük Molnár Hajnalka számos hazai és külföldi porondon képviseli ezt a kortárs művészeti megfogalmazást, a tűztáncot. Hajnalka 12 éve foglalkozik tűzzsonglőrködéssel, emellett a Szent István Egyetemen kortárstánc instruktorként diplomázott, majd a Magyar Légtornász Egyesületnél végzett légtorna oktatóként. A határ a csillagos ég, fejlődni mindig lehet, a mozgásművészet világa pedig még csodálatosabb a tüzek fátyolfényében.


 

LEMEZPÖRGETŐK:

Crimson + Chrom
A két székesfehérvári gyökerű vinyl fetisiszta barát több mint egy évtizede ikz név alatt kezdett az itthon nem különösebben preferált stílusirányzatokat a középpontba helyezve közös fellépéseket szervezni, többnyire egy helyi kulturális szervezet, a Méhkasaula égisze alatt. Sajátos hangvételű közös szettjeiknek köszönhetően azonban hamar a virágzó budapesti underground szcénában találták magukat. A következő mérföldkő a Crimson-Chrom-Isu triót takaró Lick the Click! formáció 2005-ös megalakítása volt. Klubestjük az elmúlt évek egyik legkarizmatikusabb rendezvénysorozatává nőtte ki magát. Alapvetően minimál orientáltként elhíresült, de deephouse, detroit és fúziós stílusokra egyaránt épülő bulijaik során olyan alkotókat vonultattak fel, mint például Audio Werner, Daniel Stefanik, Frivolous, Butane, Losoul, 2562, Ame, Soulphiction, Moritz Von Oswald, Deadbeat és I:Cube.

Crimson és Chrom visszatérő vendégjátékosai lettek olyan nívós underground csapatoknak, partiknak, mint az Ablak-A-Dubra, Hairy, Cinetrip, Hypnosis, Bomb The Jazz, Girls & Mathematics, Chi, NVC, Test, Electronic Beats, Alkotótábor. S mára állandó szereplői olyan nagy hazai fesztiváloknak is, mint a Balaton Sound, a Sziget, és a Volt.

A C+C szettek sokszínűségének és minőségének köszönhetően a srácok hol szólóban, hol duóban olyan művészek magyarországi fellépést támogathatták műsorukkal, mint Carl Craig, Mike Huckaby, At Jazz, Quarion, Dixon, Henrik Schwarz, Todd Terje, Alex Barck, Red Rack'em, The Time And Space Machine, Luke Solomon, Rainer Trüby, Layo & Buschwacka!, Andrew Weatherall, Bruno Pronsato, The Revenge, The Sister Of Mercy stb.

A klasszikusan két lemezjátszós, vinyl formátumot favorizáló páros ódzkodik a homogén hangulatvilágú szettektől, kedvelik a radikális váltásokat, zenei felfogásukban jól megférnek az avantgard, újszerű ízek a klasszikus formulákkal, játékukban disco, punk, acid, jazz, tech, dub és dark elemek állnak össze sajátos hangulatú egésszé. A legnagyobb inspirálóik közt említhető DJ Koze, Pepe Bradock, Chateau Flight, Ame, Red Rack'em, I:Cube, Maurice Fulton, Prins Thomas, Alan Abrahams, Dixon, Michael Baumann, Matthew Dear, James Murphy, Ben Stranger Cook, Bowie, The Cure, The Creatures és a Bauhaus. Mixeiket többek közt Mike Huckaby, illetve Red Rack'em Smugglers Inn című rádióműsoában is lejátszották.

Műsorukban igyekeznek az emocionálisan megkapó és a táncra hívó darabok egyensúlyát megtalálni, de ha alkalmuk nyílik rá, örömmel gondolkoznak felforgató szelekcióban is.


EGYÉBB PROGRAMOK

A Hibaizmus

A hibaizmus – jellegét figyelembe véve – kizárólag a fotográfiai képalkotás területén fellelhető jelenség.
 
Módszere kettéválik: alapvetően és elsősorban a valóság egy keresztmetszetének a tökéletes leképezése, a hűség eszközölése. Ám ezzel egy időben, vagy esetleg egy későbbi időpontban valamilyen nem várt, vagy megrendezett, de nem tökéletesen behatárolható impulzus is a képalkotás részévé válik.
 
Tehát amikor hibába ütközik az alkotás, az egyik esetben ez meglepetést okoz az alkotónak: nem szándékai szerint zajlik a történés – ezt fatális hibaizmusnak nevezzük. Más kérdés a direkt hibaizmus, amikor hibafaktorokat állítunk fel, lehetőséget adunk a véletleneknek, bizonyos határok között kiszámíthatóvá tesszük az esztétikai hatást, ám ebben a módszerben is fellelhető a véletlen ereje. Ha a szerző maga idézi elő ezeket a hatásokat, a technika könnyen válhat effektté, ami bizonyára levon az esztétikai értékből.
 
A hibaista hozzáállás tehát úgy írható le, hogy az alkotó szívesen beengedi eszközei közé a véletleneket vagy a hibákat.
 
Azt, hogy az elkészült alkotás esztétikai értékkel bír-e, vagy hogy a hibaizmus mely részeit tekintjük „elfogadottnak”, először egy hibafán keresztül próbáltuk kiszámíthatóvá tenni, automatizálni. A hibafa olyan szövevényes és bonyolult lett, hogy később ennek létjogosultságát nagyrészt elvetettük, vagy inkább leegyszerűsítettük. A konkrét esetek során megesett, hogy egyszerre több vállfaj is ráillett egy képre, vagy volt olyan, hogy egyik sem.
 
Az itt kialakuló esztétikát nem lehet ugyanis közönséges táblázatokba rendezni, szükség van egy személyes esztétikai hozzáállás alkalmazására, azaz arra, hogy egy személy kezében összpontosuljon a kiválasztás. Nosztalgiából azonban mégis publikáljuk a régi hibafa leírását.

15 jamboryvár – stop motion

A Méhkasaula kisfilmje a várról, ahogy a programokon készült képeken keresztül látják...

A 15 év 4 perces opusban.

FÉNYSZÓRÓ
Méhkas Dia Projekt
l'intérieur de la lumiere
(fény enteriör)

A dia projekt a party kultúrából a steet art-ba került, architekturális vetítéseket valósít meg köztereken és belső terekben egyaránt. A vetített diakép fénymontázst alkotva az épületek belső és külső falain ún. „tapéta” jelleggel fénybe csomagolja a környezetet. A diavetítő, mint „fényfestő” ecset funkcionál, segítségével „belakjuk” a teret, alkalmazkodva az adott helyszínhez és a formai adottságokhoz.

A virtuális épületfestés a vizualitás régi/új médiumaként a szcenográfiai elemeket kiviszi az emberek közé (a „scaenographia” többek között a római villák falfestését is jelentette). A terület mára kitört a "belső" térből és a sreet art-ba került át, mint egy helyspecifikus művészeti irány, néhol public art, politikailag letisztított megjelenéssel (Talpra Magyar Street Art nemzeti trikolor vetítés).

Az utóbbi években a helyszínen „élő festéssel”, mint látványelemmel gazdagítottuk a programjainkat.

2010-től kinetikus elemekkel mozgásba hoztuk a statikus vetítéseinket.

Alkalmanként intermediális vetítésekre is alkalmunk adódik (almásderes lovak vetítése – Aba Napok, Velence-tavi vitorlások vetítése, sípályák vetítése az Alpokba – Puj St. Vincent, Vars), tágítva ezzel a street art határait.

A gyökerekhez visszatérve szcenográfiai environmentet alkalmazva koncerteken, színházi előadások alatt is vetítettünk (16. WOMEX (World Music Expo), Koppenhága, 2010.).

Fő célunk a csírázó intellektuális street art avangard beépítése a meglévő kortárs képzőművészeti kontextusba.